baka, baka liten kaka

Idag stannade jag hemma från skolan därför att jag fortfarande är lite krasslig. Då passade jag på att baka två olika sorters "kakor", kladdkaka& choclate chip cookie. Sen fick jag för mig att jag ville baka mer och då fick det bli kladdkakemuffins med kola. Man får alltså äta de här kakorna på egen risk, då jag är lite sjuk. Men detta stoppar nog ingen i min familj!

 

Det är så kul att baka när det är helg, för då äter min pappa godsaker!

 

Recepten är tagna från den här bloggen.

Chocolate chip cookie i gjutjärnspanna

200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
0.5 tsk salt
200 gram hackad mjölkchoklad
100 gram hackad vit choklad
1 dl jordnötssmör [kan uteslutas]

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en stekpanna i gjutjärn, ca 25 cm i diameter.

2. Vispa smör, socker och farinsocker poröst med elvisp. Tillsätt ägget under vispning.

3. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner i smeten och blanda med en slev/knåda med händerna till en slät deg. Tillsätt den hackade chokladen och jordnötssmöret.

4. Tryck ut degen i stekpannan. Grädda i mitt i ugnen i ca 40 minuter. Låt inte kakan stå inne för länge för den fortsätter att gräddas en stund i gjutjärnspanna efter den har tagits ut ur ugnen.

5. Låt svalna och servera sedan kakan varm eller kall. Antingen som den är, med en kula vaniljglass eller en klick grädde.

 


Kladdkaka

100 gram smör
3 dl strösocker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Kokosflingor/ströbröd till formen

1. Smält smöret. Vispa upp ägg och socker fluffigt.
2. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggvispet. Rör inte för mycket bara, då försvinner "fluffet".
3. Rör till sist ned det smälta smöret, och häll smeten i en smord och bröad form. 
4. Grädda längst ner i ugnen på 200graders ungsvärme i ca 14minuter. Prova med en sticka, den ska vara kladdig. 
5. Låt svalna [helst i kylskåp under natten] och servera med glass eller grädde!



Kladdkakemuffins med kola

Till ca 12 kladdkakemuffins:
100 gram smör
2½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
1 krm salt
4 msk kakao
2 st ägg

1. Smält smöret. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.
2. Blanda de torra ingredienserna och rör ned dem + de smälta smöret i äggvispet. Blanda runt.
3. Klicka ut smeten i 12 muffinsformar [gärna placerade i en muffinsplåt] och grädda längst ner i ugnen i 10min på 160graders ugnsvärme. Medan muffinsarna gräddas kokar du kolakrämen ↓

Kolakräm:
50 gram smör
2 msk strösocker
1 tsk vetemjöl
½ dl vispgrädde
½ dl mjölk
1½ tsk kakao
2 msk ljus sirap

1. Smält smöret i en kastrull och rör ned övriga ingredienser. Låt småkoka i ca 15 minuter.
2. Glasera muffinsarna med kolakrämen så fort de kommer ut ur ugnen [eller ja, så fort krämen kokat klart, de kokar längre tid än muffinsarna gräddas.]
3. Låt svalna och sedan är de klara att ätas!

 

resultat :

 

 

mums...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: